- جمعه، ۱ آذر ۱۳۹۸

اهداف  گرایش:

تحول فناوری اطلاعات، مفاهیم گذشته را تغییر داده و مفاهیم جدید جایگزینی را پدید آورده است. در حقیقت، به کارگیری این فناوری جایگاه کشورها را در صحنه رقابت های سیاسی و اقتصادی رقم خواهد زد. از این رو است که در سند نقشه جامع علمی کشور، فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان فناوری‌های اولویت الف کشور مطرح شده است. تشکیل شورای عالی فضای مجازی نیز در سالهای اخیر از جایگاه و نقش خطیر این فناوری حکایت دارد. در این راستا دانشکده، گرایشی با نام «علوم و فناوری شبکه» برای کمک به ایجاد توانمندیهای لازم در جهت دستیابی به این فناوری در کشور تأسیس کرده است.

یکی از زمینه‌های کاری میان‌رشته‌ای که شواهد و کاربردهای فراوانی هم در دنیای اطراف ما دارد موضوع فناوری اطلاعات و شبکه است. در این زمینه و به عنوان نمونه می‌توان از شبکه های اینترنت، حمل و نقل، اعصاب بدن، و انواع شبکه‌های اجتماعی انسانها و دیگر موجودات نام برد. با یک نگاه جامع می‌توان علوم شبکه را مطالعه بازنمودهای مختلف شبکه در مفاهیم فیزیکی، زیستی و اجتماعی تعریف نمود؛ به نحوی که نتایج این مطالعات قابلیت پیش‌بینی در طراحی و مهندسی شبکه‌های پیچیده را ارتقاء داده و توان تحقیقات پایه در کاربردهای مختلف علوم شبکه را سرعت بخشد. فناوری اطلاعات نیز که در نگاه کلی شامل طراحی، پیاده‌سازی و مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی مبتنی بر رایانه است، زمینه‌ای است که ارتباط تنگاتنگ با علوم شبکه شامل شبکه‌های ارتباطی، زیستی و اجتماعی دارد. بدون شک با توجه به برخی شباهتها میان انواع شبکه‌های ارتباطی، زیستی و اجتماعی از نظر ساز و کار پرداختن به مسائل مبتلابه، این شاخه‌های علمی می‌توانند در تعامل با یکدیگر، در قالب طرح های پژوهشی مشترک، انجام وظیفه نمایند. بدین ترتیب قطعاً گرایش علوم و فناوری شبکه از ماهیتی فرارشته‌ای برخوردار بوده و شاخه‌های مختلف آن نیز چه در بعد آموزش و چه در بعد پژوهش به صورت میان رشته‌ای عمل می‌نمایند. این بعد میان‌رشته‌ای مستلزم آن است تا دانشجویان و دانش‌آموختگان‌ این رشته‌ها از سطح توانایی قابل قبولی در انجام امور اجرایی، برنامه‌ریزی، آموزشی و پژوهشی در حوزه‌های مختلف صنعت، بهداشت و سلامت و مانند آن برخوردار باشند.

اطلاعات آماری:

  • تعداد اعضای هیأت علمی تمام وقت: 13
  • تعداد دانشجویان در مقطع دکتری تخصصی: 27 نفر
  • تعداد دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد: 137 نفر
  • تعداد  فارغ التحصیلان تا ابتدای سال تحصیلی 93-94: 19 نفر

محورهای پژوهشی:

  • علوم شبکه
  • شبکه های حسگر اطلاعات
  • استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در پردازش اطلاعات
  • مدلسازی ریاضی با کاربرد در حوزه‌های سلامت و شبکه‌های اطلاعات
  • پایش و مصورسازی داده‌ها در سامانه‌های حسگر بیسیم با زیرساخت امن
  • شبکه‌های چندرسانه‌ای
  • طراحی و تولید نرم‌افزار
  • رایانش ابری
  • تحلیل شبکه‌های اجتماعی
  • امنیت اطلاعات و شبکه

رشته ها:

ردیف

نام رشته

کارشناسی ارشد

دکترا

1

مهندسی فناوری اطلاعات

 

*

2

مهندسی فناوری اطلاعات پزشکی

*

 

3

مهندسی فناوری اطلاعات گرایش سامانه‌های شبکه‌ای

*

 

4

مهندسی فناوری اطلاعات گرایش سیستم های چندرسانه ای

*

 

5

علوم تصمیم و مهندسی دانش

*

 

6

زبان‌شناسی رایانشی

*

 

 

کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش سامانه‌های شبکه‌ای

رشته مهندسی سامانه‌های شبکه‌ای، یکی از علوم نوین بین‌رشته‌ای پدیدآمده در قرن اخیر است که به‌ دنبال یافتن اصول، الگوریتمها و ابزارهایی است که رفتار هر نوع شبکه ­ای اعم از شبکه­ های مهندسی، اطلاعاتی، زیستی، شناختی، معنایی، اجتماعی وغیره را در تعامل با یکدیگر شناسایی و مدیریت نماید. هدف اصلی مهندسی سامانه‌های شبکه‌ای در گام اول بررسی ساختار، کارکرد و فرآیندهای شبکه­ ها بوده و در گام دوم استفاده از شبکه‌ها به عنوان یک ابزار علمی و محاسباتی برای پیش­بینی و تحلیل پدیده­ های طبیعی و مهندسی و اتخاذ تصمیم‌ مناسب بر این اساس است. از مهمترین محورهای کاربردی این رشته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد،

  • شناسایی تعاملات پیچیده بین انسانها
  • کشف مسیرهای انتقال بیماری
  • بهبود سیستم­های دارورسانی درون بدن
  • بهینه سازی شبکه­های حمل و نقل، شبکه­های توزیع انرژی و ...
  • ارایه الگوریتم‌های موثر برای تبلیغات هوشمند در فضای مجازی
  • بهبود فضای کسب و کار با استفاده از قابلیت‌های شبکه‌های اجتماعی

    کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش سیستم‌های چندرسانه‌ای

    سالیان زیادی است که استفاده از محتواهای چندرسانه‌ای در زمینه‌های مختلف آموزشی، تبلیغاتی، تجاری، سرگرمی، و همچنین در بستر گسترده اینترنت مرسوم شده است. کسانی که در زمینه تولید این محتواها فعالیت می‌کنند، تنها نیازمند یادگیری کار با تعدادی نرم‌افزار می‌باشند که این نرم‌افزارها در یکی از دسته‌های کلی زیر قرار می‌گیرند:

    •          نرم‌افزار گرافیکی برای ویرایش صوت، تصویر و ویدئو

    •          نرم‌افزار تولید انیمیشن (پویانمایی) دو بعدی (2D) و سه بعدی (3D)

    •          نرم‌افزار طراحی و تولید محتوا و محیط‌های چندرسانه‌ای

    گرایش سیستم‌های چندرسانه‌ای از مجموعه مهندسی فناوری اطلاعات، افرادی را با دید عمیق و دقیق مهندسی تربیت خواهد کرد که با برخوردار شدن از دانش کافی نسبت به ویژگی‌های انواع مدیای صوتی، تصویری، ویدئویی، و پویانمایی، می‌توانند چگونگی عملکرد داخلی نرم‌افزارهای مزبور را درک کرده، خود اقدام به تهیه و بهسازی و توسعه این نرم‌افزارها و الگوریتم‌های مربوط به آنها نمایند. همچنین، فارغ‌التحصیلان این گرایش دارای این توانایی خواهند بود که در حوزه تولید و توسعه نرم‌افزارهای تولید بازی رایانه‌ای (Game Engine) فعالیت کنند.

    کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات پزشکی

    هدف از رشته مهندسی فناوری اطلاعات گرایش فناوری اطلاعات پزشکی، استفاده از حوزه توانمندساز فناوری اطلاعات و ارتباطات شامل جمع‌آوری، ذخیره وبازیابی، ارسال، پردازش و بازنمایی اطلاعات در حوزه تخصصی-کاربردی سلامت و پزشکی است. در این راستا تلاش می‌گردد دانشجویان این رشته در یکی از زمینه‌های پزشکی از راه دور، سیستم‌های اطلاعات سلامت، سیستم‌های هوشمند در سلامت و مدیریت و سیاستگذاری کلان فناوری اطلاعات در سلامت تخصص پیدا نمایند.

    کارشناسی ارشد زبان‌شناسی رایانشی

    زبان‌شناسی رایانشی (Computational Linguistics) را می‌توان پل ارتباطی بین علوم رایانه و زبان‌شناسی دانست که به پردازش زبان طبیعی (Natural Language Processing) می‌پردازد و بخشی از فناوری زبان و اطلاعات است که به طراحی و کاربرد سیستم‌های رایانه‌ای به منظور پردازش زبان طبیعی می‌پردازد. استفاده از رایانه در زبان‌شناسی، شامل ارائه نظریه‌ها و روش‌های طراحی زبان طبیعی و کاربردهای پردازشی رایانه در این حوزه است که نهایتاً منجر به کاربردهای مهمی در توسعه خط و زبان در محیط‌های مجازی می‌شود، مواردی مانند:

  • مترجم‌های ماشینی (Machine Translation)
  • تبدیل متن به گفتار  (متن‌‌خوان) (Text-to-Speech)
  • تبدیل گفتار  به متن (بازشناسی گفتار) (Speech Recognition)
  • خلاصه‌گر متن و صوت (Summarization)
  • پرسش و پاسخ (Question-Answer)
  • درک متن و گفتار (Understanding)
  • و غیره.

کارشناسی ارشد علوم تصمیم و مهندسی دانش

از آنجا که مدیریت دانش، مدیریت دانایی یا مدیریت اندوخته‌های علمی در دسترس قرار دادن نظام‌مند اطلاعات و اندوخته‌های علمی است، این رشته به تحلیل ساختارهای علمی و در دسترس قرار دادن نظامند آنها جهت کاربردهای تصمیم گیری و زمینه های کاربردی مانند روانشناختی(نمونه تحلیل منابع انسانی)، اجتماعی(نمونه تحلیل آسیبهای اجتماعی) و بالاخص اقتصادی است(نمونه بازار بورس)و حتی در بعضی از علوم زیست محیطی و نیز مدیریت ساختاری دانش در سازمانها می تواند مدل ارائه نماید. تا بتوان نسبت به عینیت بخشیدن به ذهنیت ها، و استفاده از ابزارهای صحیح اقدام نمود. هدف این رشته ایجاد ساختار مبتنی بر بستر سازی و مدلسازی شرایط مجازی، تحلیل و تصمیم با استفاده از مدلهای محیطی و تسریع در پاسخگویی مبتنی بر چهارچوبهای دانش می باشد. اگر چه رشته های علوم ریاضی و مرتبط با آن دارای کاربردهای مختلف در ارائه مدل می باشد اما همچنان مسائل زیادی در چهارچوب علوم ریاضی قابل حل نمی باشند، از اینرو بنظر می رسد با ترکیب علوم مختلف (نظیر مهندسی، ژنتیک و حتی شیمیایی) بتوان روشهای مهندسی نوینی در جهت پاسخگویی به این نیازها استخراج نمود. مهندسی دانش در همین چهارچوب تعریف می گردد.

دکترای مهندسی فناوری اطلاعات

دوره دکتری مهندسی فناوری اطلاعات بالاترین مقطع تحصیلی دانشگاهی در این زمینه است که به اعطای مدرک می‌انجامد و مجموعه‌ای هماهنگ از فعالیت‌های آموزشی-پژوهشی در زمینه‌های مختلف از جمله مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی، تجارت الکترونیک، سیستم‌های چندرسانه‌ای، امنیت اطلاعات و شبکه‌های کامپیوتری را دربر می‌گیرد.

هدف از ایجاد دوره دکتری مهندسی فناوری اطلاعات عبارتند از:

  • احاطه یافتن بر آثار علمی مهم در یک زمینه خاص از مهندسی فناوری اطلاعات
  • آشنا شدن با روش‌های پیشرفته تحقیق و کوشش برای نوآوری در این زمینه
  • دستیابی به جدیدترین مبانی علمی و تحقیقی و تکنولوژیکی
  • نوآوری در زمینه‌های علمی و تحقیقی
  • کمک به پیشرفت و گسترش مرزهای دانش

     

مدیر گروه

استادیار
شماره تماس : 88497212 - 61115762
اتاق: 125
پست الکترونیکی

نام گرایش:  کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات پزشکی

مسئول رشته: آقای دکتر مهدی تیموری

اهداف  گرایش:

امروز، فضای دانشگاهی دنیا به تحقیقات میان رشته ای روی آورده است و با نگاهی به روندهای جاری علمی می‌توان دریافت که تولید یک فناوری جدید یا ارائه یک نظریه نو، نیازمند به‌کارگیری چندین رشته و تخصص مختلف در کنار هم است. در این شرایط وجود متخصصانی که با ادبیات تحقیق و توسعه میان رشته ای آشنا هستند و تخصص‌های لازم را کسب کرده اند میتواند به‌سرعت، کیفیت و دقت فعالیت‌های تحقیقاتی کمک به سزایی کند. یکی از زمینه های کار میان رشته ای که شواهد و کاربردهای فراوانی هم در دنیای اطراف ما دارد موضوع فناوری اطلاعات و کاربردهای آن در زمینه‌های مختلف است.
با یک تعریف ساده، هدف از رشته مهندسی فناوری اطلاعات گرایش فناوری اطلاعات پزشکی، استفاده از حوزه توانمند ساز فناوری اطلاعات و ارتباطات شامل جمع‌آوری، ذخیره و بازیابی، ارسال، پردازش و بازنمایی اطلاعات در حوزه تخصصی-کاربردی سلامت و پزشکی است. در این راستا تلاش می‌گردد دانشجویان این رشته دریکی از زمینه‌های پزشکی از راه دور، سیستم‌های اطلاعات سلامت، سیستم‌های هوشمند در سلامت و مدیریت و سیاست‌گذاری کلان فناوری اطلاعات در سلامت تخصص پیدا نمایند.
فارغ‌التحصیلان این رشته دارای دانش و بینش در هردو حوزه توانمند ساز فناوری اطلاعات و حوزه تخصصی-کاربردی سلامت و پزشکی خواهند بود. لذا، می‌توانند در کلیه حوزه‌های کاربردی فناوری اطلاعات در سلامت و پزشکی مانند سیستم‌های اطلاعات بیمارستانی، محتوای الکترونیکی پزشکی، آموزش مجازی و یادگیری الکترونیکی، پزشکی از راه دور، خدمات الکترونیکی سلامت، سیستم‌های تصمیم‌سازی و هوشمند پزشکی، سلامت الکترونیک، سیستم‌های نهفته پزشکی، سیستم‌ اطلاعات جغرافیایی با کاربرد در سلامت و پزشکی، انتقال داده‌ها و اطلاعات در پروژه‌های پزشکی در گروه‌های بین‌رشته‌ای و با تخصص‌های متنوع مشارکت داشته باشد.

تفاوت با رشته‌های مشابه موجود:


در حال حاضر چندین رشته مشابه رشته پیشنهادی کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش فناوری اطلاعات پزشکی در کشور وجود دارد که عبارت‌اند از:
1.    مهندسی پزشکی
2.    مدیریت فناوری اطلاعات پزشکی
3.    فناوری اطلاعات سلامت
4.    ارزیابی فناوری سلامت
5.    انفورماتیک پزشکی
که دو رشته اول در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سه رشته دیگر در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تصویب رسیده‌اند.
اولین و باسابقه‌ترین رشته مهندسی پزشکی است. این رشته در گرایش‌های مختلفی ازجمله بیو مواد؛ بیومکانیک، مهندسی بافت، پردازش تصاویر پزشکی، مدل‌سازی سیستم‌های فیزیولوژیکی و ابزار دقیق در مهندسی پزشکی به تربیت دانشجو پرداخته است و به عبارت ساده، در کلیه این گرایش‌ها علوم مختلف مهندسی به کمک اجرای بهینه پزشکی همت گماشته‌اند. رشته دیگر، مدیریت فناوری اطلاعات پزشکی است که بیشتر بر جنبه‌های مدیریت در سلامت تمرکز دارد و جنبه بین‌رشته‌ای بودن چندان پررنگ نشده است.
رشته سوم رشته فناوری اطلاعات سلامت است که در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ارائه می‌گردد و همان‌گونه که از نام آن برمی‌آید هدف اصلی این رشته‌ آشناسازی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی با ابزار‌های فناوری اطلاعات است.
رشته دیگر ارزیابی فناوری سلامت است. این رشته بیشتر بر جنبه‌های بین‌رشته‌ای تأکید کرده و تلاش کرده است با در نظر گرفتن زمینه‌های اقتصاد، حقوق، مدیریت، سلامت و فناوری اطلاعات در کنار هم به بررسی همه‌جانبه فناوری‌های جدید در حیطه سلامت (ازجمله تشخیص و درمان) بپردازد و از نتایج حاصل به سمت سیاست‌گذاری حرکت کند و لذا این رشته رویکردی بیشتر مدیریتی دارد.
رشته آخر نیز انفورماتیک پزشکی است که با استفاده از فناوری اطلاعات در ذخیره‌سازی و بازیابی داده‌ها و همچنین استفاده بهینه از تحلیل اطلاعات در جهت تصمیم‌گیری در حل مشکلات و ارتقا سیستم‌های بهداشت و درمان می‌پردازد. این رشته که در دانشگاه‌های علوم پزشکی اجرا می‌شود کمتر به زمینه بین‌رشته‌ای توجه دارد و بیشتر تلاش دارد دانشجویان پزشکی را با ابزار‌های فناوری اطلاعات و کاربرد آن‌ها در ارتقا سیستم‌های بهداشت و سلامت آشنا سازد.
رشته مهندسی فناوری اطلاعات گرایش فناوری اطلاعات پزشکی برای کمک به اهداف زیر راه‌اندازی شده است:
•    ایجاد و ارتقای شبکه‌های پزشکی از راه دور، شبکه‌های اطلاع‌رسانی بهداشـت، شبکه‌های همکاری‌های علمی پزشکی و سلامت،
•    ایجاد و ارتقای هوشمند سازی تجهیزات مورداستفاده پزشــکان و پزشکیاران (پرستار و ...)
•    ایجاد و ارتقای مشتری مداری در پزشکی با ایجاد پرونده الکترونیکی و بانک اطلاعات و سیستم‌های گزارش‌گیری با دسترسی‌های متفاوت در بیمارستان‌ها برای سطوح مختلف ذینفعان اعم از بیمار، پزشک، پرستار، مدیریت بیمارستان، پزشکی قانونی
•    ارتقای صنعت انفورماتیک پزشکی: تولید و خدمات فناوری اطلاعات در حوزه خدمات بهداشتی و درمانی
در این راستا توجه به موارد زیر نیز جزو الزاماتی است که متخصصین این رشته باید آن را برآورده سازند:
-    محرمانگی و ‌حفاظــت ‌از اطلاعات دیجیتالی کــه مانع سوءاستفاده و تجاوز به حریم شــخصی افراد شود.
-    سیســتم مناسب برای تعاملات مالی مناسب برای ارائه خدمات پزشکی و سلامت
-    ایجاد سامانه‌های اطلاعاتی مناسب ازجمله:

  •   سیستم‌های اطلاعات مدیریتی بیمارستانی
  •   سیستم‌های اطلاعات بالینی و مراقبت پزشکی
  •  سیستم‌های اطلاعاتی بهداشتی برای پاسخگویی به‌موقع و مناسب به عوامل طبیعی و غیرطبیعی مختل‌کننده سلامت اجتماع
  •   سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت بحران‌های پزشکی (اپیدمیولوژی)

با مقایسه تعاریف ارائه‌شده در بالا، می‌توان به‌راحتی تفاوت رشته پیشنهادی مهندسی فناوری اطلاعات گرایش فناوری اطلاعات پزشکی با سایر رشته‌های مشابه موجود را درک نمود. به‌طور ساده، آنچه در رشته مهندسی فناوری اطلاعات گرایش فناوری اطلاعات پزشکی حائز اهمیت است و آن را از سایر رشته‌ها متمایز می‌سازد توجه ویژه به آمارها و اطلاعاتی است که می‌تواند از دیدگاه مدیریت دانش و حل مسئله مدنظر قرارگرفته و باعث ارتقای فرایند سلامت، بهداشت و دانش موردنیاز پزشکان گردد. واضح است که توجه به این توضیحات این بخش تاکنون در کشور مغفول مانده است. با این تفاسیر کاربردی بودن رشته مهندسی فناوری اطلاعات گرایش فناوری اطلاعات پزشکی در حوزه سلامت و در جهت بهبود شاخص‌های سلامت با ابزارهای فناوری اطلاعات از مزایای منحصربه‌فرد آن می‌باشد. این رشته در دستگاه‌های اجرایی دولتی و دستگاه‌های تصمیم گیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کاربردی تخصصی دارد. لذا به نظر می‌رسد رشته مهندسی فناوری اطلاعات پزشکی در الگوهای تصمیم‌گیری کشور در حوزه سلامت کاربرد زیادی خواهد داشت و حتی می‌تواند در رهیافت الگوها مانند الگوی نظام جامع کشور من‌جمله الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیز قابلیت‌های منحصربه‌فردی داشته باشد.
این رشته با عناوین مشابه در بسیاری از دانشگاه‌های معتبر دنیا راه‌اندازی شده است. به‌عنوان‌مثال از بین معتبرترین دانشگاه‌های دنیا که این رشته را راه‌اندازی کرده‌اند می‌توان به دانشگاه ام‌آی‌تی در آمریکا اشاره نمود.

مشخصات دوره مهندسی فناوری اطلاعات پزشکی:


•    نوع دوره: کارشناسی ارشد
•    طول دوره: 2 سال (4 نیمسال)- با توجه به بین‌رشته‌ای بودن این دوره و لزوم گذراندن دروس جبرانی (پیش‌‌نیاز)، طبق ضوابط حداکثر یک نیمسال به طول دوره افزوده می‌شود
•    تعداد و نوع واحدهای درسی

نوع دروس

تعداد واحدها

جبرانی

13

اصلی

11

اختیاری

15

پایان‌نامه

6

جمع کل (بدون دروس جبرانی)

32 واحد

دروس جبرانی دوره کارشناسی ارشد رشته مهندسی فناوری اطلاعات پزشکی‌

ردیف

نام درس

تعداد واحد

1

زبان تخصصی و نگارش متون فنی

2

۲

آشنایی با اصطلاحات و اسناد پزشکی

2

3

طراحی الگوریتم

3

4

برنامه‌سازی پیشرفته

3

5

امنیت داده و شبکه

3

 

 

دروس اصلی دوره کارشناسی ارشد رشته مهندسی فناوری اطلاعات پزشکی‌

ردیف

نام درس

تعداد واحد

1

اصول و کاربرد فناوری اطلاعات در پزشکی

3

2

سیستم‌های اطلاعات سلامت

3

3

کاربرد سیستم‌های هوشمند در پزشکی

3

4

سمینار کارشناسی ارشد

2

 

 

 دروس اختیاری دوره کارشناسی ارشد رشته مهندسی فناوری اطلاعات پزشکی‌

ردیف

نام درس

تعداد واحد

1

روش‌های تحقیق آماری

3

2

پردازش سیگنال‌های و تصاویر پزشکی

3

3

پایگاه داده پیشرفته

3

4

معماری تکنولوژی اطلاعات سلامت

1

5

شبکه‌های عصبی مصنوعی

3

6

یادگیری ماشین

3

7

بیوانفورماتیک

3

8

پردازش تکاملی

3

9

شبکه‌های پیچیده سلامت

3

10

امنیت و حریم خصوصی در پزشکی

3

11

شبکه های چند رسانه ای در حوزه سلامت

3

12

بازیابی اطلاعات و موتورهای جستجو

3

13

داده‌کاوی در سیستم‌های سلامت

3

14

سیستمهای تصمیم گیری فازی

3

15

مدل‌های گرافی احتمالاتی

3

16

برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات و ارتباطات سلامت

3

17

شبکه‌های حسگر بی‌سیم در پزشکی

3

18

مباحث ویژه

3

 

برای اطلاع از جزئیات و سیلابس برنامه درسی، برنامه پیوست را ملاحظه بفرمایید.

 

نمونه عناوین پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته مهندسی فناوری اطلاعات پزشکی – دفاع شده :

  • پیش بینی خطر ابتلا به بیماری فشارخون بالا در ایران
  • تشخیص مبتنی بر قاعده ی بیماری به کمک کاوش داده های غیرقطعی پزشکی
  • ارایه یک پروتکل MAC جدید برای شبکه های بی سیم با کاربرد پزشکی
  • بهره گیری از داده کاوی برای تشخیص اثرات ناخواسته دارویی
  • پکس ابری: یک بایگانی مستقل از فروشنده
  • پیش بینی ریسک ابتلا به بیماری دیابت نوع2
  • ارائه یک روش بهینه برای اعزام آمبولانس در اورژانس برای کاهش زمان پاسخ
  • مدل سازی ارتباط بین بیمار و پزشک با استفاده از یادگیری ماشین
  • سیستم ذخیره سازی گرافی برای همه گیری شبکه ای
  • ایمن سازی شبکه های اجتماعی در برابر بیماری های همه گیر
  • شناسایی افراد تاثیرگذار با استفاده از مدل های مبتنی بر شبکه ی همه گیری محدود مسری
  • تشخیص نوع بیماری با استفاده از نسخه های بیماران سرپایی
  • ارائه یک مدل دسته بندی تکاملی برای دسته بندی داده های پزشکی با توزیع نامتوازن
  • پیش بینی ریسک ابتلا به بیماری هپاتیت ب در داده های بومی ایران با استفاده از روش های یادگیری ماشین
  • بهینه سازی بودجه بندی بیماری دیابت نوع2 با استفاده از مدلسازی بار بیماری
  • بررسی شیوع دو بیماری متعامل بر روی شبکه های همپوشان
  • طراحی و پیاده سازی یک شبکه حسگر بیسیم به منظور پایش مستمر علایم حیاتی بدن (لایه فیزیکی-لایه دسترسی به رسانه)
  • پیاده سازی مدل بومی معماری شبکه اجتماعی سلامت به منظور شناخت عوامل کلیدی موفقیت
  • پیش بینی انتشار بیماری از طریق توییتر

نمونه عناوین پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته مهندسی فناوری اطلاعات پزشکی – تصویب شده :

  • ارائه روش بهبود یافته شیوع اطلاعات در شبکه های اجتماعی(مجازی) با هدف افزایش تاثیر شیوع
  • یک سامانه پشتیبان تصمیم امدادرسانی شخصی با استفاده از فناوری موبایل
  • ارایه یک روش نمونه برداری برای تخمین میزان شیوع بیماری های همه گیر
  • برقراری ارتباط امن بین شبکه حسگر روی بدن و موبایل با استفاده ا علائم حیاتی
  • انتقال داده حجیم بین بیمارستانی با استفاده از شبکه اینترنت کم سرعت
  • طراحی و پیاده سازی پروتکل دسترسی به رسانه Heartbeat-Respiration Driven به منظور بکارگیری در الکتروکاردیوگرافی بی سیم
  • چهارچوب معماری سازمانی بیمارستان (مطالعه موردی بیمارستان دکتر شریعتی)
  • تحلیل انتشار بیماری‌ها در شبکه‌های پویا
  • طبقه‌‌بندی الگوهای نوار قلب با استفاده از روش‌های یادگیری ماشین
  • ارزیابی معیار‌های مرکزیت در ایمن‌سازی شبکه های اجتماعی وزن دار در برابر بیماری‌های همه‌گیر
  • کنترل شیوع بیماری ها در شبکه هایی با ساختار خوشه ای همپوشان
  • تعیین موقعیت­های بهینه مراکز درمانی و اورژانس­ها با استفاده از الگوریتم تصمیم­گیری چند هدفه فازی
  • نهان‌سازی تصاویر پزشکی به هدف مقاوم‌سازی در برابر تغییرات
  • چارچوب معماری سبک زندگی با استفاده از روش تحلیل لایه لایه علتها (مطالعه موردی: چاقی)
  • تحلیل شدت آسیب بیماری‌های خاص با استفاده از تصمیم‌گیری چندمعیاره فازی و نفوذ اطلاعات
  • یک روش ذخیره سازی توزیع شده مبتنی بر NoSQL برای پرونده الکترونیک پزشکی (EMR)


 

نام گرایش:  دکترای مهندسی فناوری اطلاعات

مسئول رشته: خانم دکتر سماء گلیایی

اهداف  گرایش:  

دوره دکتری مهندسی فناوری اطلاعات بالاترین مقطع تحصیلی دانشگاهی در این زمینه است که به اعطای مدرک می‌انجامد و مجموعه‌ای هماهنگ از فعالیت‌های آموزشی-پژوهشی در زمینه‌های مختلف از جمله مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی، تجارت الکترونیک، سیستم‌های چندرسانه‌ای، امنیت اطلاعات و شبکه‌های کامپیوتری را دربر می‌گیرد.
هدف از ایجاد دوره دکتری مهندسی فناوری اطلاعات عبارتند از:
•    احاطه یافتن بر آثار علمی مهم در یک زمینه خاص از مهندسی فناوری اطلاعات
•    آشنا شدن با روش‌های پیشرفته تحقیق و کوشش برای نوآوری در این زمینه
•    دستیابی به جدیدترین مبانی علمی و تحقیقی و تکنولوژیکی
•    نوآوری در زمینه‌های علمی و تحقیقی
•    کمک به پیشرفت و گسترش مرزهای دانش

در مرحله‌ی آموزشی دوره دکتری مهندسی فناوری اطلاعات، در مجموع گذراندن حداقل ۱۸ واحد در یک زمینه اصلی و یک زمینه فرعی اجباری است که حداقل ۱۲ واحد درسی می‌بایستی در ارتباط با زمینه اصلی و حداقل ۶ واحد درسی می‌بایستی در ارتباط با زمینه فرعی باشد.

برخی از دروس ارائه شده در دانشکده علوم و فنون نوین در رشته دوره دکتری مهندسی فناوری اطلاعات عبارتند از:‌ محاسبات فراگیر، روش‌های پیش‌بینی،‌ مباحث پیشرفته در شبکه‌های کامپیوتری، نظریه‌ بازی‌ها، شبکه‌های عصبی، ارزیابی کارایی شبکه‌های کامپیوتری، شبکه‌های چندرسانه‌ای، محاسبات توری، تحلیل شبکه‌های پیچیده، شبکه‌های حسگر بیسیم، و امنیت شبکه.

برای اطلاع از جزئیات و سیلابس برنامه درسی، برنامه مصوب رشته دکترای مهندسی فناوری اطلاعات در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را ملاحظه بفرمایید.

نام گرایش: کارشناسی ارشد زبان شناسی رایانشی

مسئول رشته: آقای دکتر هادی ویسی

اهداف  گرایش :  

زبان نه تنها بخشی از دانش بشری است بلکه مهم‌تر از آن یکی از ویژگی‌هایی است که انسان با آن تعریف شده و شناخته می‌شود: "انسان، حیوان ناطق". ارزش زبان به صورت ناخودآگاه برای هر انسان در بیان اندیشه ایجاد ارتباط با سایر افراد بشری درک می‌شود. امروزه با گسترش علم و تکنولوژی و نفوذ روش‌های مختلف علمی در زمینه‌های گوناگون،  علوم میان‌رشته‌ای و بین‌رشته‌ای گسترش فراوانی یافته است. یکی از این علوم، زبان‌شناسی رایانشی (Computational Linguistics) است که پل ارتباطی بین علوم رایانه و زبان‌شناسی است که به پردازش زبان طبیعی می‌پردازد. از این‌رو زبان‌شناسی رایانشی را می‌توان چنین تعریف کرد: آن بخش از فناوری زبان و اطلاعات که به طراحی و کاربرد سیستم‌های رایانه‌ای به منظور پردازش زبان طبیعی می‌پردازد. زبان‌شناسی به درک ویژگی‌های زبان طبیعی، ساختار آن و ارائه نظریه‌های مختلف در توصیف و تبیین ساخت و کار آن در بافت می‌پردازد. استفاده از رایانه در زبان‌شناسی، شامل ارائه نظریه‌ها و روش‌های طراحی زبان طبیعی و کاربردهای پردازشی رایانه در این حوزه است که نهایتاً منجر به کاربردهای مهمی در توسعه خط و زبان در محیط‌های مجازی می‌شود، مواردی مانند:

  • مترجم‌های ماشینی (Machine Translation)
  • تبدیل متن به گفتار  (متن‌‌خوان) (Text-to-Speech)
  • تبدیل گفتار  به متن (بازشناسی گفتار) (Speech Recognition)
  • خلاصه‌گر متن و صوت (Summarization)
  • پرسش و پاسخ (Question-Answer)
  • درک متن و گفتار (Understanding)
  • مشابه‌یابی در متن (Document Similarity)
  • سامانه‌های دیالوگ‌ (Dialogue Systems)
  • و ... .

 

با توجه به کاربردهای این رشته، زبان‌شناسی رایانشی در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، زیرعنوان پردازش زبان طبیعی (Natural Language Processing) و فناوری زبان انسان (Human Language Technology) نیز شناخته شده است.

فارغ‌التحصیلان این دوره، علاوه بر تعمیق و گسترش علوم و مهارت‌های اکتسابی قبلی خود، در زمینه‌های علمی زیر واجد دانش و مهارت می‌شوند:

  • پردازش خودکار اطلاعات زبان طبیعی
  • طراحی و توسعه سیستم‌های تولید و پردازش گفتار (در کاربردهایی مانند متن‌خوان‌‌ها و تشخیص گفتار، مترجم‌های ماشینی گفتار به گفتار)
  • طراحی و توسعه سیستم‌های پردازش متنی (در کاربردهایی مانند ترجمه ماشینی متن به متن، خلاصه‌سازی، غلط‌یاب‌ها و ...)
  • طراحی و تولید بخش زبانی (خواندن و شنیدن) در وسایل هوشمند مانند انسان‌واره‌ها (robots)
  • ایجاد پایگاه‌ها، دادگان‌ها و پیکره‌های زبانی (متنی و گفتاری)
  • ایجاد واژگان‌های رایانه‌ای
  • تجزیه و تحلیل داده‌های پیکره‌ای زبان طبیعی

نظر به توسعه این علم در دنیا و گسترش زبان‌شناسی و رایانه در کشور، نیاز به این رشته برای بومی کردن آن و به کارگیری برای توسعه خط و زبان فارسی در محیط رایانه کاملاً محسوس است. هدف از این رشته، تشکیل دوره میان‌رشته‌ای زبان‌شناسی رایانشی در سطح کارشناسی ارشد در دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه‌ تهران با همکاری دانشکده ادبیات و زبان فارسی است که به منظور تربیت نیروی انسانی کارامد در زمینه فناوری زبان و ارتباطات، کاهش کمبودهای علمی و نیروهای متخصصی مورد نیاز در این زمینه برای کشور، و توسعه زیرساخت‌ها و کاربردهای این علم برای زبان فارسی می‌باشد.

زبان‌شناسی رایانشی در ایران یک ضرورت است

زبان‌شناسی رایانشی از آن‌جایی ضرورت می یابد که علم زبان‌شناسی و رایانه در انواع شاخه‌های خود از گسترش عمیقی برخودردار بوده و زمینه لازم برای توجهات علمی و نظام‌مند به شاخه‌های جدید پیرامون خود را فراهم آورده‌اند. عرصه‌‌های علمی-پژوهشی و همچنین صنعت و فناوری مرتبط با این دو موضوع، نیازمند وجود رشته‌ای برای بهره‌گیری از این دو علم در یک بستر است که بتوان به کمک آن علاوه بر توسعه زیرساخت‌های پردازشی زبان به ویژه برای زبان فارسی، به توسعه محصولات و خدمات مرتبط با آن بپردازیم. این موضوع نه تنها منجر به توسعه علمی می‌شود، توسعه فرهنگی و اجتماعی را با توجه به تقویت خط و زبان فارسی و تسهیل استفاده از این هویت فرهنگی در فضای مجازی و ارتباط با سایر زبان‌ها منجر می‌شود. از طرفی، امروزه فضای علمی دنیا به تحقیقات میان­رشته­ای روی آورده­ است و با نگاهی به روندهای جاری علمی می­توان دریافت که تولید یک فناوری جدید یا ارائه یک نظریه نو، نیازمند به کارگیری چندین رشته و تخصص مختلف در کنار هم است. در این شرایط وجود متخصصانی که با ادبیات تحقیق و توسعه میان­رشته­ای آشنا هستند و تخصص‌های لازم را کسب کرده­اند می­تواند به سرعت، کیفیت و دقت فعالیت‌های تحقیقاتی کمک به سزایی کند. لذا اجرای رشته زبان‌شناسی رایانشی کاملاً در راستای اهداف دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران است که هدف آن رفع نیازهای علمی و تربیت متخصصان خبره برای کشور در علوم و فن‌آوری‌های نوین و بین‌رشته‌ای است. به علاوه، اجرای این رشته با همکاری دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران خواهد بود.

مشخصات دوره زبان‌شناسی رایانشی

  • نوع دوره: کارشناسی ارشد
  • طول دوره: 2 سال (4 نیم‌سال)- با توجه به بین‌رشته‌ای بودن این دوره و لزوم گذراندن دروس جبرانی (پیش‌‌نیاز)، طبق ضواط حداکثر یک نیم‌سال به طول دوره افزوده می‌شود
  • تعداد و نوع واحدهای درسی

نوع دروس

تعداد واحدها

جبرانی

14

اصلی

22

اختیاری

6

پایان‌نامه

4

جمع کل (بدون دروس جبرانی)

32 واحد

 

 

دروس جبرانی دوره کارشناسی ارشد رشته زبان‌شناسی رایانشی

ردیف

نام درس

تعداد واحد

1

مقدمات زبان‌شناسی

2

۲

آواشناسی عمومی

2

3

نحو صورت‌گرا

2

4

روش تحقیق

2

5

ریاضیات عمومی و آمار

3

6

برنامه‌سازی رایانه‌ای

3

 

 

دروس اصلی دوره کارشناسی ارشد رشته زبان‌شناسی رایانشی

ردیف

نام درس

تعداد واحد

1

آواشناسی آزمایشگاهی

2

2

واج‌شناسی

2

3

ساخت‌واژه

2

4

معنی‌شناسی و کاربردشناسی

2

5

نحو پیشرفته

2

6

آشنایی با زبان‌شناسی رایانشی

3

7

روش‌های آماری در پردازش زبان طبیعی

3

8

پردازش زبان طبیعی

3

9

مهندس دانش و هستان شناسی

3

 

 

 دروس اختیاری دوره کارشناسی ارشد رشته زبان‌شناسی رایانشی

ردیف

نام درس

تعداد واحد

1

پردازش رایانه‌ای گفتار

3

2

ریاضیات و آمار پیشرفته در زبان‌شناسی رایانشی

3

3

زبان و گونه دیداری

3

4

زبان، مغز و شناخت

3

5

هوش مصنوعی

3

6

بسط، مدیریت و کاربرد پیکره

3

7

رده‌شناسی زبان

2

8

سمینار بررسی بینابینی نحو و معناشناسی

2

9

سمینار نحو

2

10

ساخت زبان فارسی

2

11

زبان و منطق

2

12

روان‌شناسی زبان

2

 

برای اطلاع از جزئیات و سیلابس برنامه درسی، برنامه مصوب رشته زبان شناسی رایانشی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را ملاحظه بفرمایید.

 

نام گرایش :  کارشناسی ارشد علوم تصمیم و مهندسی دانش

مسئول رشته: آقای دکتر سامان هراتی زاده

اهداف  گرایش :  

دنیای امروز، با داده جمع آوری شده، ذخیره شده، بازیابی شده، پردازش شده و ارائه شده سروکار دارد. فرصتی که حجم زیاد داده­های دیجیتال موجود در رایانه­ها و حضور رایانه در همه جا به بشر می­دهد استفاده سریع و ارزان از اطلاعات است. در این فضای دیجیتال، مسائل متنوعی وجود دارد که نیاز به استخراج دانش از اطلاعات و تصمیم­گیری و تصمیم­سازی بر اساس آن را مطرح می سازد.

کارشناسی ارشد "علوم تصمیم و مهندسی دانش" به عنوان یک گرایش میان­رشته ای در مهندسی طبقه­بندی می­شود و هدف آن ارائه راه­حلهایی برای استنباط، تصمیم­سازی و پاسخگویی به پرسش­ها بر اساس روشهای مهندسی و ریاضی است. اگرچه ریاضیات چارچوبه محکمی را برای مدل­سازی و حل مسائل گوناگون ارائه می­دهد، اما هنوز برای بسیاری از مسائلی که در این چارچوبه مدل می شوند، راه حل مناسبی مبتنی بر روشهای کلاسیک وجود ندارد. در چنین مواردی روشهای نوین مهندسی که از طبیعت ملهم شده­اند برای ارائه جوابی درخور، مورد توجه هستند.

هدف از دوره کارشناسی ارشد علوم تصمیم و مهندسی دانش پرورش مهندسانی است که به روشهای ریاضی و مهندسی مناسب برای استخراج دانش و تصمیم­سازی مسلط باشند و قادر باشند ابزارهای تصمیم­گیری و تصمیم­سازی مناسب را برای اهداف مختلف طراحی و تولید نمایند.

مشخصات دوره علوم تصمیم و مهندسی دانش

  • نوع دوره: کارشناسی ارشد
  • طول دوره: 2 سال (4 نیم‌سال)
  • تعداد و نوع واحدهای درسی: دانشجویان موظفند مجموعا 32 واحد درسی را بگذارنند که ترکیب این واحدها باید به این شرح باشد:

نوع دروس

تعداد واحدها

پایه

حداقل 9 واحد (سه درس)

اختیاری

حداکثر 15 واحد (پنج درس)

سمینار

2 واحد

پایان‌نامه

6 واحد

جمع کل (بدون دروس جبرانی)

32 واحد

 

 

دروس پایه و اختیاری در این رشته همگی سه واحدی هستند. گذراندن درس مبانی محاسبات نرم و حداقل دو درس دیگر از میان دروس پایه برای فارغ التحصیلی الزامی است. دانشجو مختار است که بقیه واحدهای خود را از بین دروس پایه و اختیاری انتخاب نماید.

دروس دروس پایه رشته دوره کارشناسی ارشد علوم تصمیم و مهندسی دانش

ردیف

نام درس

تعداد واحد

1

مبانی محاسبات نرم

3

2

ریاضیات یادگیری

3

3

یادگیری ماشین

3

4

تصمیم گیری با معیارهای چندگانه

3

 
  •  

 دروس اختیاری دوره کارشناسی ارشد رشته علوم تصمیم و مهندسی دانش

ردیف

نام درس

تعداد واحد

1

اطلاعات و عدم قطعیت

3

2

داده کاوی 1

3

3

داده کاوی 2

3

4

متن کاوی و وب کاوی

3

5

شبکه های عصبی مصنوعی

3

6

سیستم های هوشمند گسترده و چند عامله

3

7

بهینه سازی فرایافتاربنیان

3

8

بهینه سازی ریاضی بنیان

3

9

سیستم های تصمیم گیری فازی

3

10

نظریه بازی 1

3

11

احتمال و آمار فازی

3

12

فرایندهای تصادفی

3

13

محاسبات عددی پیشرفته

3

14

مدیریت دانش

3

15

مباحث ویژه

3

 

 

برای اطلاع از جزئیات و سیلابس برنامه درسی، برنامه مصوب رشته علوم تصمیم و مهندسی دانش در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را ملاحظه بفرمایید.